Keblinger

Resebloggen: Nasaret

Efter Karmel drog vi vidare upp mot Nasaret. Idag en stad med ca 65000 invånare, de flesta araber.

Innan vi kom till Nasaret åt vi lunch hos druserna. Deras religion är någon variant på Islam, men ändå så egen så att den räknas som en egen religion. Den är så hemlig så att  inte ens de flesta druser vet vad den går ut på. (Jag har inga bilder från drusernas stad, men kanske att några av mina vänner har det, i så fall kommer det en bild framöver).

Ca 500 meter från det historiska Nasaret kan man besöka ett museum som byggt upp några bostäder som de såg ut på Jesu tid. Besök museets hemsida här. Riktigt bra! När man gick omkring där fanns så många av Jesu liknelser precis runtomkring en, med vinträd, olivträd, får, säd som hamnar på stening grund osv.

Ett vinträd strax utanför det historiska Nasaret. "Jag är vinträdet, ni är grenarna".
Josef arbetar i sin verkstad. Kul att se verktyg som fanns på Jesu tid.
En vinpress från Jesu tid. Sigfred berättar om hur man trampade vindruvorna där han står och hur saften rann ner i en ränna där han pekar. Varför trampade man vindruvorna barfota? Vet du?
Jag tog av mig mina egna sandaler och gick runt lite i vinpressen. Skönt att sätta fötterna på ett ställe där Jesus också gått barfota :)