Keblinger

Fyra ingredienser i ditt böneliv

Vi i Centrumkyrkan startar en bönvecka i kväll. Jag kommer några gånger under veckan som kommer skriva något om bön för att uppmuntra och ge lite input.

Några ingredienser som behöver finnas i ditt böneliv är följande.

Tillbedjan
För mig är det den första ingrediensen i receptet. Tillbedjan är att säga till Gud att nu är jag här i din närvaro för din skull. Inte för mina böneämnes skull, utan för dig Gud. Jesus börjar "Fader Vår" bönen med "Fader vår som är i himmelen, helgat varde ditt namn". Tillbedjan!
Tillbedjan blir också mitt sätt att gå inför Guds tron. Jag kommer inför honom med tillbedjan.

Göra önskningar kända för Gud
Han vet ju vad du behöver men han vet också att du behöver be honom om hans hjälp. När du ber om Guds hjälp och förväntar dig att han gör något åt saken så ber du istället för att själv oroa dig. Bön är att kasta sina bekymmer på Gud. Han vill ha dem, han har omsorg för dig. Jesus säger: "Be och du skall få". När du ber så vill Gud att du har inställningen och tron att han vill ge dig vad ditt hjärta begär. Om du ber om något som du inte tror att du vill ge dig så får du antingen kontrollera böneämnet eller din Gudsbild.

Ställ dig i gapet för andra
Vi som kristna lever för att förmedla himlen till jorden. Det finns oändligt många omständigheter där Guds vilja inte sker på jorden. Du och jag finns i världen men vi är inte av världen, som Jesus säger. Vi kan på det sättet bli landningsbanor för Guds vilja och planer mitt i den här världen. Förbön är att ställa sig i gapet (glappet) mellan någons behov och Guds vilja och möjligheter. Det kan absolut vara en kamp att stå där men det är en del av vår kallelse som lärjungar till Jesus. Han lärde oss att be "låt din vilja ske, så som i himlen så också på jorden".

Gör dig tillgänglig för Gud
Bön handlar också om att göra dig tillgänglig för Gud. Om vi endast är upptagna med våra egna böneämnen missar vi den nya input som Jesus vill komma med i våra liv. I Apostlagärningarna ser vi flera tillfällen när olika lärjungar ber, inte för något speciellt, utan bara tar tid med Gud, att han då säger något nytt, ger en ny inriktning, förbereder dem för nya utmaningar, kallar till mission osv. En del av bönen handlar om att vara i Guds närvaro för ta emot nya information.

Så under veckan som kommer uppmuntrar jag oss alla att ha med dessa ingredienser i vårt böneliv.