Keblinger

Du är inte det du går igenom (2)

Man skulle kunna säga att man är den man tror sig vara. Om det är sant och vi låter våra omständigheter diktera vår självbild blir det vi går igenom en del av vår personlighet.

På ett sätt är det sant. Jag kanske är mycket rik, men om jag ständigt är rädd för att pengarna skall ta slut och lappar min kläder gång på gång, betyder det att jag tror att jag är fattig. Så som jag tror om mina omständigheter sådana är de och jag kommer att agera där efter.

Men samtidigt finns det en annan verklighet. Jag tror inte att sanningen om dig är så relativ som den skulle bli om det jag sagt här ovan är hela verkligheten.

En höna som tror att hon är en örn, är fortfarande en höna, men med bra självförtroende. Hennes upplevelse av situationen förändrar i och för sig hur hon agerar men inte själva identiteten.

Tänk dig motsatsen. En örn som tror att han är en höna. Han lever med andra höns, äter hönsfoder och gör allt för att anpassa sig till situationen. Om då en annan örn med en sund självbild skulle komma på besök så tror jag att den örnen skulle kunna locka fram något hos sin bedragne vän. Det finns något i örnens identitet som vaknar till liv när han får höra om hur det kan vara att sväva på några tusen meters höjd, med perfekt örnsyn både framåt och neråt. Det händer något med honom när han om hör hur det känns i magen när man kastar sig ut för klippan och låter uppåtvindarna bära.

Dessa ord från den fria örnen är nyckeln till frihet. I dessa ord föds hopp och det finns hopp på riktigt eftersom det handlar inte bara om att det blir som man tror, utan att örnen verkligen har en annan identitet, han är skapad till ett örnliv.

Så när Jesus kommer till och och berättar för dig att du är en ny skapelse i honom. Att du nu är Guds barn och att du tillhör Guds familj. Att Jesus som bor inuti dig är större än allt du kan möta i den här världen. Så är det något i ditt inre som ger respons. Hans ord om dig är nyckeln till din frihet. Det han säger om dig är inte en subjektiv sanning. Han har skapat dig och fött dig på nytt därför kan han definiera din identitet, som är i Honom.