Keblinger

Plöj Bibeln 2013


Har du läst igenom Bibeln någon gång?
Jag läser Bibeln oftast på YouVersion. De har massor av olika läsplaner man kan följa, både i olika ämnen och ordningar.
Du kan ha YouVersion som en app på din telefon och läsplatta eller så läser du direkt på datorn. Skapa ett konto först på YouVersion.com. Det är gratis. Jag skrev lite om det här Bibelverktyget tidigare.

Årets läsplan

En plan jag gillar mycket är The One Year Bible. Där läser man ett par kapitel från Gamla testamentet, en Psalm, ett kapitel från Nya testamentet och några versar från Ordspråksboken varje dag. Det blir en bra mix.

På YouVersion kan du läsa Bibeln på många olika översättningar. Det finns flera svenska. The One Year Bible är extra kopplad till NLT New Living Translation, typ som Levande Bibeln på svenska. Om man läser den översättningen kan man få texten uppläst också. Jag tänkte satsa på det. Jag gillar att höra Bibeln samtidigt som jag följer med i texten med ögonen. Utvecklande för engelskan också! Eftersom NLT har ett mer vardagligt språk är det rätt lugn att hänga med även i Gamla Testamentet, som kan bli rätt jobbigt annars på engelska (tycker jag).

Så, om du känner för det får du gärna hänga på!
Ibland kommer jag skriva om vad jag läser här på bloggen och om vi följer samma plan så har du ju läst samma sak. Du får gärna komma med tankar kring vad du läser också!

Här börjar du:
Här är en direkt länk till The One Year Bible. Se till att du har skapat ett konto först bara.

Här har jag skapat en grupp för oss som tänker läsa den här läsplanen. Jag är inte säker på hur grupper fungerar ännu på YouVersion, så häng på så lär vi oss något tillsammans.

Fördelen med den här läsplanen är att oavsett vilken dag du börjar på året så läser du samma saker som alla vi andra. Andra planer börjar alltid från början men den här planen hoppar du rätt in i. Så även om du inte körde igång i januari kan du ändå hänga på. Hur som helst är ju inte Bibeln en bok man behöver läsa från pärm till pärm, utan mer samling av böcker.

Skulle något strula kan du väl lämna en kommentar så hjälps vi åt!

Du som bättre gillar att läsa Bibeln i bokformatet, det är ju ändå det vanligaste, så kan du ändå hänga med. I bibelplanen ser du vilken som är dagens läsning och när du sedan läst kan du klicka i vad du läst och även dela med dig av dina tankar.