Keblinger

Dop!

Som du kanske vet är jag pastor i Centrumkyrkan i Staffanstorp. Den senaste veckan har jag fått förmånen att prata om dopet med några vänner.
Det är alltid så härligt att kunna läsa och prata om detta. Dopet är en så konkret handling, en bekännelse om av vår tro och samtidigt verkar Gud i dopet.
I Sverige har dop många gånger blivit synonymt med en namnceremoni. Vi säger att vi döper saker och människor till olika namn. Bibelns dop har inget med det att göra. Jag döps inte till Niklas, utan till Kristus. På det sättet får jag identifiera mig med honom. Det som hände honom i hans död och uppståndelse proklamerar jag i mitt liv när jag döps.

Sedan är det skönt att få vara döpt. Dopet begraver mitt gamla liv, både bakåt och framåt i tiden. Även om det nu är många år sedan jag döptes kan jag bekänna att jag är begravd med Kristus och att jag lever med honom. Det är alltid en verklighet, oavsett andra omständigheter!

Så nästa vecka har vi dop! Härligt!

Om du vill fördjupa dig i dopet kan du klicka på den här länken!

Annars är det skönt att ha helgen att se fram emot nu. På lördag förmiddag undervisar jag i Centrumkyrkan om helande Även det ser jag fram emot. Det återkommer jag säker om lite senare.