Keblinger

Tips: Popplet

Här om dagen började en av mina kollegor använda sig av Popplet i teknikundervisningen.
Jag hade några veckor tidigare skaffat mig en inloggning och testat lite utan att det riktigt klickade till. Men nu när jag såg hennes lektion blev jag fascinerad.
Läraren hade lag ut fyra olika "vagnar" med fyra olika tekniker t.ex. flygande teknik. Nu var det upp till eleverna att själva välja vad de ville studera inom dessa fyra områden. Läraren bjöd in dem till sin "tanke-karta", sin Popplet. De la själva upp små texter med information och YouTube-klipp, rätt in i tankekartan, där deras teknik förklarades, t.ex. hur en el-motor fungerar.

När jag stack in huvudet i klassrummet satt läraren med hörlurarna och tittade på vad eleverna lagt upp under tiden som de jobbade med sina projekt OCH tittade på varandras. Det blev ett lärande tillsammans där någons intresse smittade av sig på någon annan.

Läraren hade själv lekt med programmet under en mycket kort tid och jag kunde hjälpa till med några mindre detaljer vid inloggning, sen var det eleverna som visade mig, genom sin kreativitet, vad som kan hända i en sådan här miljö.

Börja med Popplet här.

Kolla en enkel instruktionsvideo här: