Keblinger

Frälsningen II

Som du förstår av förra inlägget kom dagens undervisning i kyrkan att handla om frälsningen. Här får du en resumé:

1. Guds plan att göra dig till sin började redan innan själva skapelsen.
”liksom han innan världens grund blev lagd har utvalt oss i honom för att vi skulle vara heliga och fläckfria inför honom. I sin kärlek har han genom Jesus Kristus förutbestämt att vi skulle tas upp som hans barn, enligt sin vilja och sitt beslut” Ef 1:4-5

2. Guds plan fortsätter genom historien och landar på korset där han ger sitt liv för dig och mig.
”Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare.” Rom 5:8

Jag personligen tycker att det känns så skönt att det är Gud som tagit initiativet. Jag behöver inte fundera på om Gud vill vara med mig. Han har bestämt sig för det långt innan jag varken kunde tacka ja eller nej.

3. Guds plan blev en verklighet i ditt liv.
När du tog emot Jesus har frälsningen färdats från Guds rådslut i himlen, via korset, fram till mitt liv.
Jag tar emot honom genom att:
- Få tro i mitt hjärta. En gåva som jag får när jag hör och tar till mig budskapet om Jesus.
- Bekänna min tro på Jesus.

När vi tar emot Jesus har vi inte hela bilden klar för oss. Det kan finnas många olika anledningar till att vi blir kristna och vi har inte alla fakta på plats. Ändå räcker en enkel bön, en enkel bekännelse om en vilja att ta tag i Guds hand genom det som Jesus gjort för mig på korset. Man behöver inte ha allting på plats innan man blir en kristen. Jag skulle vilja säga att om du vill tro på Jesus då tror du redan, en sådan liten gnutta tro räcker. Gud har gjort resten.

4. Frälsningen fortsätter i våra liv. Den blir själva kraften i vår vardagsvandring, ett nytt liv att leva och upptäcka.
”Jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i er också skall fullborda det intill Kristi Jesu dag.” Fil 1:6

5. Tillslut, när vi kommer hem och blir mottagna i vårt himmelska hem är frälsningen fullkomligt manifesterad i våra liv.

Här kan du se min presentation jag hade på mötet: