Keblinger

Pumpasoppa i kylan

Idag kom kylan till Skåne. Det var en helt annan luft och kaminen har fått gå varm.

Man ser pumpor i alla affärer nu och varje år försöker jag göra någonting med dem. Min fru kommer från USA och min svärmor berättade att hon idag gjort minst sex olika saker med pumpa i.

Jag bestämde mig för en pumpasoppa. Här har du receptet. Det blev bra och du kan varierar det i oändlighet. Med bröd till räcker det säkert till sex personer om inte fler.

1 mindre pumpa, typ 3 kg i butiken.
3 vitlöksklyftor
1 lök
1 pkt passerade tomater
1 dl röda linser
lite röd currypasta
2 tärningar grönsaksbuljong
5 dl vatten
3 dl havregrädde
Pumpakärnor

Gör så här:
Gröp ur pumpan. Har du barn kanske du vill göra något roligt med pupaskalet!
Fräs löken och vitlöken med lite olja eller smör.
Tillsätt allt annat och låt koka i ca 10 minuter.
Mixa soppan med en handmixer i kastrullen.
Runda av med lite mer havregrädde och kanske lite salt.
Orkar du kan du rosta kärnorna eller så gör du som jag och köper färdiga som du toppar med.